איך נשכנע את ילדינו לאכול מכל אבות המזון?

עפר גדנקן No Comments on איך נשכנע את ילדינו לאכול מכל אבות המזון?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

המזונות שילדינו מקבלים מספקים להם חומרים מזינים חיוניים, והם מהווים את אבני הבניין לגדילה והתפתחות תקינים של הגוף מבחינה מוטורית ומבחינה קוגנטיבית.

תזונה בריאה לילדים מבוססת על כמה עקרונות תזונתיים פשוטים אך חשובים. מדענים שחקרו את המזונות פרסמו את 'פירמידת המזון' המוכרת לכולנו, המסייעת להורים להחליט אילו כמויות וסוגי מזונות להגיש לילדיהם מדי יום ביומו. כשהילד צורך באופן קבוע מזונות מגוונים, גדל הסיכוי שגופו יקבל מזונות המשתייכים לארבעת אבות המזון.

כשילדינו מסרבים לאכול סוג מסוים של מזונות לאורך תקופה, עלולים להתפתח חוסרים ברכיבים החיוניים לגופם. יש מגוון גדול של אופציות בכל קבוצת מזון, כך שכל הורה יוכל למצוא מאכלים שהילד שלו יעדיף. רונית דוייב, מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק למהדרין, מגישה טיפים ועצות שיעזרו לכם להרגיל את הילדים לצרוך מאבות המזון:

 

  • כבר מגיל צעיר, אפשר לערב את הילדים בהכנת סלט ירקות או פירות. ללמד אותם לקלף ירקות בקולפן ולהכין סלט עם אחד ההורים או אח גדול. ישנם סכינים מפלסטיק האידיאליים לגילאי 3 ואילך. זו גם הזדמנות נהדרת לשפר את המוטוריקה העדינה של הילד ולהסביר לו למה סלט הירקות בריא, ומה אפשר להוסיף לסלט שיהיה מזין.

 

  • אפשרו לילדים להסתכל עליכם בזמן הבישול והסבירו להם למה אתם בוחרים ברכיבים מסוימים ומה התרומה שלהם עבורנו. חשוב שהילדים ילמדו מהן ההשפעות של אכילת מזון מגוון ובריא מכל אבות המזון על תחומים שונים ביומיום: אנרגיה לשחק עם חברים, יכולת להתרכז בשיעורים, הרגשה טובה וחיונית. אלו מסרים שהילדים קשובים אליהם, במיוחד בגיל צעיר.

 

  • הקפידו לספר לילדים שעל הצלחת יש אוכל מגוון מקבוצות המזון השונות היוצר תפריט שלם ומאוזן. כך גם בארוחת עשר, מומלץ שהכריך יהיה מחיטה מלאה, בתוכו ממרח ועליו ירק חתוך ובצד פרי. למדו אותם לשאול את עצמם בסוף כל ארוחה: האם אכלתי מגוון?

 

  • כבר כשהילד מתחיל לאכול מזון מוצק, חשוב לחשוף אותו באופן עקבי למזונות חדשים. כך יגדל הסיכוי שהוא לא יפתח טעם בררן באוכל. אם הילד לא אוהב דבר מה – אל תכריחו. הניחו לזה ונסו לחזור לאחר שבועיים-שלושה בצורת הכנה אחרת. עם הגיל הילדים מתחילים להיות משופעים גם ממה שהם רואים ושומעים אצל חברים. חשוב להבין מה מפריע לילד ולנסות להגיש לו את המאכל בדרך שונה.

 

  • פינגר פוד – אוכל אצבעות. תנו לילדים לגעת באוכל, להרגיש אותו. זה יגרום להם להתחבר ולהרגיש שהארוחה היא גם חוויה. כבר מגיל כמה חודשים ילדים נהנים לאכול אוכל שהם מחזיקים ביד. הכינו להם רצועות של ירקות או פירות ואפילו עוף ודג. רצועות וקוביות קלות יותר לאכילה.

 

  • אסתטיקה יכולה בהחלט לעודד ילד לאכול. אפשר לחלק את הצלחת לנושאים בצורת הגשה נעימה לעין: פחמימות, חלבון, ירקות וכך הילד ילמד אילו מזונות שייכים לאיזו קבוצה. ניתן לקשט את המנות: בפרצופים מחייכים, בצורת פרח ועוד. הדבר יעלה חיוך אצל הילד ובהחלט יעודד אותו לטעום.

 

  • הרגילו את הילדים כבר מגיל צעיר שבמקרר יש מזון בריא עבורם. חשוב שהילדים ילמדו דוגמה אישית ויבינו שכשניגשים להכין ארוחת ערב, מוציאים מהמקרר ירקות, גבינות, ביצים, טונה, אבוקדו, לחם מלא ולא בורקס, שניצל-תירס או פיצה קפואה. גם בחטיפים או עוגיות, תמיד כדאי ללכת על חטיף אפוי ולא מטוגן או עוגייה משיבולת שועל.

 

  • דרך האכילה הילדים מביעים את עצמאותם. מהר מאוד הם לומדים שאי אפשר להכריח אותם מה לאכול וכמה, הם שולטים על סוג המזון שיכניסו לפה ועל כמותו. יש לעודד את תהליך העצמאות ולהקפיד להשתמש במושגים ניטרליים: המזון אינו פרס, ובטח לא עונש. תפקיד ההורים הוא להציע מזון מגוון ובריא ולעודד את הילד לאכול מגוון.

בכל שאלה בנושא תזונת תינוקך ניתן לפנות למוקד "צוות המומחים" של סימילאק, הכולל דיאטניות קליניות בטלפון 1800-65-65-01.



0 תגובות